Pliki pdf do pobrania i wydrukowania
Strona główna serwisu

propozycje gier dydaktycznych

Po wydrukowaniu, wycięciu, odpowiednim złożeniu i sklejeniu karty obrazkowe można wykorzystać do wielu gier i zabaw dydaktycznych. Oto kilka propozycji. Więcej pomysłów znajdziesz w sekcji Zestawy gier dydaktycznych.

memo

Gra z użyciem dwóch kopii wybranego kompletu kart z obrazkami lalek w dwunastu różnych strojach polskich. Zadaniem uczestników zabawy jest odnalezienie par identycznych obrazków.

Karty kładziemy obrazkiem w dół. Pierwszy gracz odwraca dwie karty. Jeśli pasują do siebie, zatrzymuje karty, otrzymuje punkt i prawo do odkrycia następnych kart. Jeśli karty nie pasują do siebie, odkłada je na miejsce obrazkiem w dół. Pozostałe dzieci starają się zapamiętać pozycję odkrywanych wcześniej kart, by łatwiej znaleźć pary.

Wygrywa ten, kto zgromadzi najwięcej par.

↑ do góryprzejdź do sekcji KARTY →

piotruś

Potrzebne są dwie kopie wybranego zestawu kart. Przed rozpoczęciem gry wybieramy dowolną parę kart, po czym odkładamy na bok jedną kartę z wybranej pary, zostawiamy zaś drugą, która będzie w grze Piotrusiem, czyli kartą bez pary.

Potasowane karty rozdzielamy pomiędzy wszystkich graczy. Dzieci trzymają karty w dłoni. Najpierw sprawdzają, czy są wśród nich pary. Jeśli są, odkładają je na stół. Następnie jedno z dzieci pozwala drugiemu wybrać jedną z trzymanych przez siebie kart. Jeśli gracz ma parę do wyciągniętej karty, odkłada obie na bok, jeśli nie - dołącza kartę do trzymanych w ręce. Teraz kolejne dziecko losuje kartę od poprzedniego gracza.

Przegrywa ten, kto zachowa kartę z Piotrusiem do końca gry.

↑ do góryprzejdź do sekcji KARTY →

wyścig

Tor wyścigu układamy z jednej kopii kompletu kart obrazkowych bez napisów. Jeśli graczy jest więcej niż dwóch, tor możemy wydłużyć, dokładając kolejne kopie zestawu.

Gracze kolejno rzucają kostką i poruszają się pionkami po wyznaczonej przez karty trasie. Jeśli wyrzucą liczbę parzystą, przesuwają się o dwie karty do przodu, jeśli nieparzystą - o jedną. Po zatrzymaniu się na danej karcie, należy nazwać przedstawiony na niej strój. Jeśli gracz udzieli poprawnej odpowiedzi, ma prawo do jeszcze jednego rrzutu kostką. Jeśli odpowiedź jest błędna, gracz przekazuje kostkę następnej osobie.

Wygrywa ten, kto pierwszy przejdzie trasę wyścigu.

↑ do góryprzejdź do sekcji KARTY →

znajdź pary

Każdy gracz otrzymuje po dwa zestawy kart obrazkowych bez napisów:
• zestaw kart z lalkami w strojach męskich
• zestaw kart z lalkami w strojach damskich

Uczestnicy rozkładają przed sobą otrzymane karty i próbują ułożyć je w pary. Parę tworzą: karta z wizerunkiem lalki w danym stroju męskim i odpowiadająca jej karta z lalką w stroju damskim (np.: lalka w stroju krakowskim męskim - lalka w stroju krakowskim damskim).

Wygrywa ten, kto zgromadzi najwięcej par.

↑ do góryprzejdź do sekcji KARTY →


Strój bytomski Strój kaszubski Strój krakowski Strój kujawski Strój kurpiowski Strój lubelski Strój łowicki Strój podhalański Strój szamotulski Strój szlachecki Strój świętokrzyski Strój żywiecki
Stroje narodowe i regionalne Gry i zabawy edukacyjne dla dzieci Materiały dydaktyczne dla rodziców i nauczycieli