Pliki pdf do pobrania i wydrukowania
Strona główna serwisu

gra edukacyjna mazurek

Emocjonująca gra ułatwi dzieciom zapamiętanie wyglądu i nazw dwunastu strojów polskich prezentowanych na stronach naszego serwisu.
Gracze poruszają się pionkami po wyznaczonej przez kartoniki trasie. Wygrywa ten, kto pierwszy przejdzie trasę Mazurka.

rekwizyty

Do gry potrzebne będą:
1. zestaw kartoników, z których ułożymy trasę Mazurka
2. pionki, po jednym dla każdego gracza
3. moneta

kartoniki do gry

Kartoniki do gry w MazurkaKartoniki do gry Mazurek

Komplet składa się z dwunastu kartoników z nazwami strojów na jednej stronie i obrazkami na drugiej, z sześciu kartoników z poleceniami oraz dwu kartoników z napisami START i META. Z kartoników ułożymy trasę, po której uczestnicy zabawy będą poruszać się pionkami.

kartoniki do gry »

pionki

Pionki do gryPionki do gry

Do gry potrzebne są pionki, po jednym dla każdego uczestnika. Pionkami mogą być na przykład guziki. Jeśli chcesz wykorzystać w grze pionki przygotowane przez nas, wydrukuj poniższy arkusz.

pionki »

↑ do góry

reguły i przebieg gry

Kartoniki tasujemy i układamy na stole jeden za drugim w dowolny wzór (obrazkami ku górze). Trasę Mazurka możemy za każdym razem zmieniać, możemy też dowolnie ją wydłużać, wykorzystując do zabawy dwie lub więcej kopii zestawu kartoników. Na początku trasy umieszczamy kartę z napisem START, na końcu - kartę z napisem META. Przykład rozłożenia kartoników podajemy poniżej.

Trasa gry

Gracze kolejno rzucają monetą i poruszają się pionkami po wyznaczonej przez kartoniki trasie. Jeśli wyrzucą reszkę, przesuwają się o jedno pole do przodu, jeśli orła - o dwa pola. Wygrywa ten, kto pierwszy przejdzie trasę Mazurka.

Kartonik-zadanieJeśli pionek gracza znajdzie się na kartoniku z rysunkiem stroju, grający musi podać jego nazwę.
Poprawność odpowiedzi możemy sprawdzić odwracając na chwilę kartonik na drugą stronę.

Jeśli gracz odpowiedział poprawnie, ma prawo do następnego rzutu monetą. Jeśli jego odpowiedź jest błędna, przekazuje wówczas monetę kolejnej osobie.

Kartonik-nagrodaJeśli pionek znajdzie się na polu z żabką, gracz przemieszcza się krok do przodu. Gdy trasę wyścigu tworzymy z dwu kopii zestawu kartoników, skok do przodu może być dłuższy.

Kartonik-przeszkodaJeśli pionek znajdzie się na polu z raczkiem, gracz cofa się o jeden krok. Gdy trasę wyścigu tworzymy z dwu kopii zestawu kartoników, gracz cofa się o dwa pola.

Kartonik-przeszkodaKartonik z żółtym kwiatkiem to kolejna przeszkoda w szybkim dotarciu do mety. Jeśli pionek zatrzyma się na tym polu, gracz zmuszony jest opuścić jedną kolejkę.

↑ do góry

pliki pdf do wydruku

Komplet plików do wydrukowania składa się z trzech arkuszy. Możesz wydrukować tylko te, które odpowiadają Twoim celom i potrzebom. Pliki z rekwizytami gry podajemy w pierwszej kolejności.

Aby pobrać i wydrukować wybrany arkusz, kliknij myszką w jego ikonkę.

Kartoniki do gry w MazurkaPionki do gryOpis gry

zawartość plików pdf

• dwustronne kartoniki do gry, instrukcja przygotowania
• pionki do gry, opis przygotowania
• instrukcja gry

podpowiedzi i wskazówki

Przygotowanie kartoników i pionków do gry nie jest skomplikowaną czynnością i nie zajmie dużo czasu. Młodszym dzieciom powinni w tym zadaniu pomóc dorośli.

przygotowanie kartoników

Po wydrukowaniu rozcinamy arkusz na dwustronne kartoniki, każdy składamy na pół, po czym sklejamy.

Kartoniki do gry

przygotowanie pionków

Po wydrukowaniu rozcinamy arkusz na dwustronne kartoniki, każdy składamy na pół, po czym sklejamy.

Pionki do gry

↑ do góryprzejdź do sekcji GRY →


Strój bytomski Strój kaszubski Strój krakowski Strój kujawski Strój kurpiowski Strój lubelski Strój łowicki Strój podhalański Strój szamotulski Strój szlachecki Strój świętokrzyski Strój żywiecki
Stroje narodowe i regionalne Gry i zabawy edukacyjne dla dzieci Materiały dydaktyczne dla rodziców i nauczycieli